MY LIFE is MY FUTURE

urmmm..bismillahirahmanirahim...first of all,thank you for visit my blog..apa yang ada di blog ini..mari kita layan bersama-sama..bace..bace..n bace...:)

penyebab dan kesan-kesan merokok...

                adakah anda salah seorang dari perokok diluar sana???mungkin ya atau tidak..apakah keseronokkan yang anda rasai apabila merokok...setengah orang berkata: rokok boleh menenangkan fikiran(release tension),jawapan dia memang betul..tapi adakah anda mengerti bahawa selain dari menenagkan fikiran, ia juga boleh memudaratkan kesihatan..kesannya anda sendiri pun tahu..tapi sini bukanlah hendak menceritakan tentang kebaikan merokok itu..bahkan cara-cara untuk mengurangkan merokok dalam sehari atau berhenti terus melakukannya..mesti anda terfikir bagaimana untuk berhenti dari merokok..memang susah untuk berhenti kerana telah sebati dalam diri anda..huhu..jika anda ada kesungguhan pasti ia akan berjaya.

Ada dua faktor yang akan membantu anda untuk berjaya. Faktor tersebut adalah
1. Anda mesti ada keinginan untuk berhenti merokok.
2. Anda mesti yakin bahawa anda boleh.

betapa pentingnya keyakinan itu dalam membantu anda berhenti dari merokok..selain itu, jangan biarkan keyakinan anda kian jatuh..itu boleh menyebabkan anda gagal..ini banyak berlaku dalam masyarakat kita,terutama di Malaysia..

Bagi saya, semua manusia tiada masalah untuk menghadirkan keyakinan dalam diri mereka. Seperti merokok, saya percaya anda tiada masalah untuk yakin bahawa anda boleh berhenti mereka. Dah yakin tetapi kenapa masih gagal ? Kegagalan selalunya berpunca dari pelbagai sebab yang lain dan jangan biarkan tahap keyakinan  dan keinginan anda jatuh.
Rokok sangat susah untuk di tinggalkan kerana ia selalunya memberi kesan kepada minda anda. Ketagihan merokok memberi satu cabaran kepada perokok untuk berhenti merokok. Anda perlu sedar akan perkara ini dan sepatutnya anda boleh jangka apa yang bakal berlaku nanti. Apabila anda rasa semangat hendak berhenti, lakukannya dengan bersemangat juga. Apabila anda mula rasa tidak mampu, relaks dulu. Ia adalah proses biasa seorang perokok untuk berhenti merokok.

kesan

Berdasarkan pakar kesihatan, seorang perokok mempunyai 12 kali lebih risiko untuk memperoh kanser paru-paru. Fikirkan perkara ini sejenak, bukankah penting untuk anda hidup lebih lama supaya anda boleh merasakan kebahagian hidup lebih lama dan berupaya menjimatkan kos perubatan yang semakin meningkat.
Bahana merokok :
- 10 kali lebih berisiko untuk menghidap kanser mulut
- 12 kali lebih berisiko untuk menghidap kanser paru-paru
- 10 kali lebih berisiko untuk menghidap kanser di larinks
- 6 kali lebih berisiko untuk menghidap penyakit hati
- 2 kali lebih berisiko untuk mendapat stroke.

Kewangan sekarang  yang semakin meruncing memerlukan anda untuk lebih berfikir secara rasional seperti adakah anda perlukan rokok untuk hidup?.












0 comments:

Post a Comment

Sami Yusuf - Anything For You



ym:

afiq.wan@ymail.com
125x125 Ads3

Total Pageviews

assalammualaikum w.r.t.... first of all, i would to say thank you because visit my blog.it`s just simply but have many information from myself and current issues. hopefully you can enjoy when reading..life must going on..:::::

chat room


ShoutMix chat widget

Pages

afiqikhwan production.copyright is prohibited. Powered by Blogger.

Followers

About Me

My Photo
afiq ikhwan
my name is afiq ikhwan bin abdullah..but you can call me afiq..as a nickname...now i`m still study at cfs iium...
View my complete profile