MY LIFE is MY FUTURE

urmmm..bismillahirahmanirahim...first of all,thank you for visit my blog..apa yang ada di blog ini..mari kita layan bersama-sama..bace..bace..n bace...:)

Kisah Nabi Nuh Dalam Al-Quran

Al-Quran menceritakan kisah Nabi Nuh dalam 43 ayat dari 28 surah di antaranya surah Nuh dari ayat 1 sehinga 28, juga dalam surah "Hud" ayat 27 sehingga 48 yang mengisahkan dialog Nabi Nuh dengan kaumnya dan perintah pembuatan kapal serta keadaan banjir yang menimpa di atas mereka.
Pengajaran Dari Kisah Nabi Nuh A.S.
Bahawasanya hubungan antara manusia yang terjalin kerana ikatan persamaan kepercayaan atau penamaan aqidah dan pendirian adalah lebih erat dan lebih berkesan daripada hubungan yang terjalin kerana ikatan darah atau kelahiran. Kan'aan yang walaupun ia adalah anak kandung Nabi Nuh, oleh Allah s.w.t. dikeluarkan dari bilangan keluarga ayahnya kerana ia menganut kepercayaan dan agama berlainan dengan apa yang dianut dan didakwahkan oleh ayahnya sendiri, bahkan ia berada di pihak yang memusuhi dan menentangnya.
Maka dalam pengertian inilah dapat difahami firman Allah dalam Al-Quran yang bermaksud:"Sesungguhnya para mukmin itu adalah bersaudara." Demikian pula hadis Rasulullah s.a.w.yang bermaksud:"Tidaklah sempurna iman seseorang kecuali jika ia menyintai saudaranya yang beriman sebagaimana ia menyintai dirinya sendiri."Juga peribahasa yang berbunyi:"Adakalanya engkau memperolehi seorang saudara yang tidak dilahirkan oleh ibumu."

0 comments:

Post a Comment

Sami Yusuf - Anything For You



ym:

afiq.wan@ymail.com
125x125 Ads3

Total Pageviews

assalammualaikum w.r.t.... first of all, i would to say thank you because visit my blog.it`s just simply but have many information from myself and current issues. hopefully you can enjoy when reading..life must going on..:::::

chat room


ShoutMix chat widget

Pages

afiqikhwan production.copyright is prohibited. Powered by Blogger.

Followers

About Me

My Photo
afiq ikhwan
my name is afiq ikhwan bin abdullah..but you can call me afiq..as a nickname...now i`m still study at cfs iium...
View my complete profile